امضا شناسي


کساني که به طرف عقربهاي ساعت امضاء مي‌كنند انسان‌هاي منطقي هستند


كساني كه بر عكس عقربه‌هاي ساعت امضاء مي‌كنند دير منطق را قبول مي‌كنند و بيشتر غير منطقي هستند


كساني كه از خطوط عمودي استفاده مي‌كنند لجاجت و پافشاري در امور دارند


كساني كه از خطوط افقي استفاده مي‌كنند انسان‌هاي منظّم هستند


كساني كه با فشار امضاء مي‌كنند در كودكي سختي كشيده‌اند


كساني كه پيچيده امضاء مي‌كنند شكّاك هستند


كساني كه در امضاي خود اسم و فاميل مي‌نويسند خودشان را در فاميل برتر مي‌دانند


كساني كه در امضاي خود فاميل مي‌نويسند داراي منزلت هستند


كساني كه اسمشان را مي‌نويسند و روي اسمشان خط مي‌زنند شخصيت خود را نشناخته‌اند


كساني كه به حالت دايره و بيضي امضاء مي‌كنند ، كساني هستند كه مي‌خواهند به قله برسند


بي شک بيان مطالب افکار مختلف نشانه ي تائيد آن نمي باشد


بهداشت روانی

 فردي‌ از نظر رواني‌ سالم‌ است‌ كه‌ بتواند از وضعيت‌ و موقعيت‌ اجتماعي‌ خود استفاده‌ نموده‌، از عهده‌ وظايف‌ محوله‌ به‌ خوبي‌ برآمده‌ و از انجام‌ آن‌ احساس‌ رضايت‌ و خرسندي‌ نمايد. بنابراين‌ اگر ما داراي‌ رواني‌ سالم‌ هستيم‌ بايد از بروز فشارهاي مختلف‌، دلهره‌، ترس‌ بيهوده‌، تنش‌هاي‌ عصبي‌، خستگي‌ها و ناراحتي‌ها در زندگي‌ خود پرهيز كنيم‌ و در برابر نااميدي‌ها، شكستها و پيشامدهاي‌ غيرمنتظره‌ نيز هرگز سستي‌ از خود نشان‌ ندهيم‌ زيرا در هر حال‌ زندگي‌ و طبيعت‌ داراي‌ قوانيني‌ است‌ كه‌ تمام‌ آنها مورد پسند ما نيست‌. به‌ طور مثال‌ تعداد كمي‌ از آرزوهاي‌ جواني‌ صورت‌ حقيقت‌ به‌ خود مي‌گيرد، چيزي‌ كه‌ در اين‌ ميان‌ بسيار مهم‌ است‌ طرز برخورد افراد با مشكلات‌ زندگي‌ است‌ و بهداشت‌ رواني‌ هر شخص‌ مربوط‌ به‌ اين‌ طرز برخورد مي‌باشد. ممكن‌ است‌ هيجانات‌ و فشارهاي‌ روحي‌ در زندگي‌ روزمره‌ باعث‌ بروز بيماريهاي‌ متعدد در ارگانهاي‌ مختلف‌ بدن‌ گرديده‌ و لازم‌ است‌ از آنها پيشگيري‌ به‌ عمل‌ آيد، لذا رعايت‌ اصولي‌ در پيشگيري‌ از اين‌ امر مهم‌، فوق‌العاده‌ حائز اهميت‌ است‌. اهم‌ اين‌ نكات‌ عبارت‌ است‌ از :

 1ـ نسبت‌ به‌ ادامه‌ زندگي‌ هرگز بي‌علاقگي‌ نشان‌ ندهيد.

 2ـ فعاليت‌ اجتماعي‌ خود را با تحمل‌ بدني‌ خود متناسب‌ كنيد.

 3ـ در مقابل‌ مصائب‌ سخت‌ و ناگوار مقاوم‌ بوده‌ و هرگز سستي‌ از خود نشان‌ ندهيد.

 4ـ متكي‌ به‌ خود و خداي‌ خود باشيد.

5ـ در تمام‌ كارها توكل‌ بر خدا كنيد و با انجام‌ فرايض‌ ديني‌ هميشه‌ به‌ ياد خدا باشيد كه‌ اين‌ امر در فرو نشاندن‌ بسياري‌ از هيجانات‌ اين‌ جهان‌ مادي‌ و معطوف‌ نمودن‌ ذهن‌ به‌ جهان‌ ابدي‌ بسيار مؤثر است‌.

 6ـ اميال‌ و آرزوهاي‌ خود را كنترل‌ كنيد.

7ـ با همه‌ افراد به‌ ويژه‌ با خانواده‌ و بستگان‌ خود با احترام‌ رفتار كنيد و هرگز درصدد توهين‌ و تحقير كسي‌ نباشيد.

 8ـ خندان‌ و گشاده‌رو باشيد.

9ـ به‌ شيوه‌اي‌ واقع‌بينانه‌ عمل‌ كنيد و از اوهام‌ و خرافات‌ برحذر باشيد.

 10ـ حسود و كينه‌توز نباشيد و از حسرت‌ بپرهيزيد.

 11ـ توقع‌ بي‌ جا و بي‌ مورد نداشته‌ باشيد.

 12ـ از تلقينات‌ سوء و ناهنجار اجتناب‌ كنيد.

 13ـ از سوء ظن‌ جداً بپرهيزيد.

14ـ واقع‌ بين‌ و خوشبين‌ باشيد.

۱5ـ از آنچه‌ انسان‌ را زياد هيجان‌ زده‌ مي‌كند بپرهيزيد.

16ـ انعطاف‌پذير باشيد و در برابر رفتار ديگران‌ گذشت‌ را هرگز فراموش‌ نكنيد.

17ـ از مبارزه‌ و مواجهه‌ با مشكلات‌ زندگي‌ هرگز نااميد نشويد.

 18ـ رفتاري‌ متناسب‌ با سن‌ و شخصيت‌ خود داشته‌ باشيد.

 19ـ به‌ اندازه‌ كافي‌ استراحت‌ نماييد و از شب‌ زنده‌داري‌ خسته‌كننده‌ بپرهيزيد.

 20ـ در حد اعتدال‌ غذا بخوريد و تغذيه‌ سالمي‌ داشته‌ باشيد.

21ـ هفته‌اي‌ يك‌ بار استراحت‌ نموده‌ و سالي‌ يك‌ ماه‌ نيز به‌ گردش‌ و تفريح‌ بپردازيد.

 22ـ ورزش‌ و استنشاق‌ در هواي‌ آزاد و پاك‌ را فراموش‌ نكنيد.

 23ـ به‌ سوي‌ طبيعت‌ برويد، زيبايي‌هاي‌ طبيعت‌ را ببينيد، به‌ آنها بينديشيد و به‌ خوبي‌ها فكر كنيد.

 24ـ براي‌ انجام‌ كارهاي‌ فكري‌ جاي‌ راحت‌ و خلوتي‌ را انتخاب‌ كنيد.

25ـ از داد و فرياد بيهوده‌ خودداري‌ كرده‌ و در مقابل‌ مسايل‌ روزمره‌ خونسردي‌ خود را حفظ‌ نماييد.

 26ـ وقتي‌ عصباني‌ هستيد، عصبانيت‌ خود را با يك‌ فعاليت‌ بدني‌ بيرون‌ بريزيد.

 27ـ از پرخوري‌ پرهيز نموده‌ و وزن‌ خود را در حد متناسبي‌ حفظ‌ نماييد.

 28ـ هرگز در اختلافات‌ ديگران‌ مداخله‌ نكنيد، مگر در فرصتهاي‌ مناسب‌ و در محيط‌ آرام‌ و آنهم‌ صرفاً براي‌ رفع‌ اختلافات‌ طرفين‌.

 29ـ مشكلات‌ عاطفي‌ خود را در سينه‌ دفن‌ نكنيد، اگر درد دلي‌ داريد با افراد مورد اعتماد به‌ درد دل‌ بپردازيد تا موجب‌ تسلي‌ خاطر و آرامش‌ شما گردد.

 30ـ حتي‌الامكان‌ هر مشكل‌ را حل‌ شده‌ تصور كنيد و در فرصتهاي‌ مناسب‌ در حل‌ آنها بكوشيد تا از بروز هيجانات‌ در امان‌ باشيد.

31ـ اگر در آنِ واحد با چند مشكل‌ مواجهيد بهتر است‌ آنها را يك‌ به‌ يك‌ حل‌ كنيد.

 32ـ از مراقبتهاي‌ پزشكي‌ غافل‌ نباشيد.

 33ـ براي‌ انجام‌ كارهاي‌ روزمره‌ برنامه‌ريزي‌ صحيحي‌ داشته‌ و از عجله‌ كردن‌هاي‌ بي‌ مورد بپرهيزيد.

 هشت‌ روش‌ براي‌ ايجاد روابط‌ بهتر

1ـ خود را دوست‌ بداريد. 2ـ دوستان‌ خود را به‌ درستي‌ انتخاب‌ كنيد. 3ـ زماني‌ را به‌ دوستان‌ خود اختصاص‌ دهيد. 4ـ اولين‌ قدم‌ را شما به‌ سوي‌ دوستانتان‌ برداريد. 5ـ با دوستان‌ خود آن‌ چنان‌ رفتار كنيد كه‌ دوست‌ داريد با شما رفتار شود. 6ـ موارد كوچك‌ را در نظر بگيريد. (امور بسيار ناچيز دوستانتان‌ را به‌ آنان‌ يادآوري‌ كنيد) و بگذاريد آنان‌ احساس‌ كنند كه‌ از اهميت‌ ويژه‌اي‌ برخوردار هستند. 7ـ به‌ سخنان‌ دوستتان‌ گوش‌ فرادهيد. 8ـ وفادار باشيد

نظم و انضباط در مدرسه

نظم و انضباط در مدرسه

نظم در لغت به معنای آراستن، برپا داشتن، ترتیب دادن کار و... و در اصطلاح نظامی به معنای پیروی کامل از دستورهای نظامی است.

انضباط نیز به معنای نظم و انتظام، تربیت و درستی، عدم هرج و مرج، سامان‌پذیری و آراستگی است.

می‌دانیم آنچه که امروز حرف اول را در مدرسه می‌زند انضباط است، انضباط اخلاقی و رفتاری دانش‌آموزان می‌تواند روی آموزش اثرگذار باشد. بنابراین پرورش همراه آموزش مهم جلوه می‌کند.

دانش‌‌آموزان با انضباط می‌توانند مسئولیت‌های مهم مدرسه را به عهده بگیرند و در آینده نیز جامعه به خوبی پذیرای این افراد است.

حال مسئله این است که اگر دانش‌آموز بی‌انضباط باشد چه کارهایی باید انجام دهیم؟

مسلماً چنین افرادی دارای مشکلاتی هستند که این مشکلات می‌تواند از مدرسه و یا عمدتاً از بیرون مدرسه باشد، به هر حال کمک به چنین دانش‌آموزانی وظیفه معلمان است تا بتوانند دانش‌آموزانی سالم و بانشاط تحویل جامعه دهند.

هدف از بررسی نظم و انضباط‌

هدف از بررسي این موضوع، چگونگی ایجاد مدرسه‌ای شاد با دانش‌آموزان با انضباط و منظم که انسان های پرورش یافته تربيت شوند و متفکر و متعهد باشند که فقط هدف آنها کسب نمره بالاتر نیست، بلکه هدف، آموزش و پرورش است.

نظم و انضباط حاکم بر مدرسه باعث می‌شود دانش‌آموزان با برنامه‌ریزی به کارهای خود برسند و این نظم و انضباط نه تنها داخل مدرسه، بلکه کارهای خارج از مدرسه را نیز تحت الشعاع قرار می‌دهد و باعث می‌شود دانش‌آموزانی با ایمان، مشتاق به درس و مدرسه و در آینده توانمند روی کار بیایند.

اگر هر شخصی در هر مرحله زندگی که هست نظم و انضباط داشته باشد موفقیت در انتظار اوست.

می‌دانیم که اگر به ‌آموزش و پرورش به دید واقعی نگاه کنیم و به آن اهمیت بدهیم باعث پیشرفت جامعه می‌شود و شاید در کشورهای توسعه یافته، آموزش و پرورش آنها دلیل پیشرفت آنها بوده است. برنامه‌ریزی مناسب و جذاب بودن مدارس، بودن نظم و انضباط در مدارس، جهت دار بودن آموزش و پرورش، باعث به ثمر رسیدن اهداف از پیش تعیین شده جامعه می‌شود.

هدف از نظم و انضباط در آموزش و پرورش، تربیت افرادی است که خود اتکاء و مستقل باشند، دلیل هر فرمان و دستوری را بدانند و چنین دیدی از انضباط، ظرفیت ذهنی افراد را افزایش می‌دهد و او را قادر می‌سازد تا مفاهیم جهان اجتماعی و طبیعی را درک کند.

بیان مسئله‌

در این گزارش این سوال مطرح می‌شود: آیا انضباط حاکم بر مدرسه می‌تواند بر تحصیل موفق دانش‌آموزان اثر داشته باشد؟

آیا معلمان مجرب ما می‌توانند با ارائه مطالب جذاب و هیجان‌انگیز خود، دانش‌آموزان جامعه فعلی را که پر از آلودگی‌های صوتی، تصویری و... است از نظر انضباطی کنترل کنند و در کلاس درس مشکلی نداشته باشند؟

و هزاران سوال دیگر که با یافتن جواب آنها می‌توانیم در امر آموزش و پرورش موفق باشیم.

متأسفانه اگر نتوانیم مشکل دانش‌آموزان را در مدرسه برطرف کنیم این معضل بی‌‌انضباطی هم برای معلمان دردسرساز خواهد بود و هم برای جامعه. زیرا بودن حتی یک دانش‌‌آموز بی‌انضباط در مدرسه نظم مدرسه و کلاس را بر هم می‌زند. انسان به عنوان یک موجود اجتماعی برای زندگی و ارتباط با دیگران ناچار است اطاعت از هنجارهای اجتماعی بین انسان‌ها را رعایت نماید. به عبارت دیگر رفتارش باید مورد قبول اجتماع باشد، یکی از راه‌های اجتماعی شدن و مورد قبول واقع شدن، رعایت مقرراتی است که در اجتماع حکم فرماست. آموزش و پرورش و مدارس بعنوان یک سیستم اجتماعی و متشکل از افراد انسانی به منظور نیل به این هدف، باید فعالیت‌هایی را پیش‌بینی کند که این مهارت اجتماعی را در دانش‌آموزان تقویت کرده و درونی سازد. امروزه نزد بسیاری از محققان برای افزایش و ایجاد نظم و انضباط روش‌های تربیتی غیر مستقیم و غیر کلاسیک مورد تأکید و تشویق قرار گرفته و اعتقاد بر این است که برای آموزش نظم تنها نباید به آموزش کلاسی، مقررات مدرسه و خانواده اکتفا نمود، بلکه استفاده از مشارکت جوانان و نوجوانان را در فعالیت‌های گروهی و انتخابی باید مدنظر قرار داد، تا از این طریق علائق، قدرت سازندگی، ابتکار و خلاقیت دانش‌آموزان را افزایش داد و درکی کامل و سنجیده از اجرای مشارکتی فعالیت‌ها بدست آورد و راهکارهای ارتقاء نظم و انضباط در سطح جامعه را بدست آورد.‌

‌نظم و انضباط در خلقت

نظم و انضباط نه تنها در مدرسه، باعث مدرسه‌ای شاد و توانا می‌شود بلکه این نظم در آفرینش هم بسیار مهم است. مثلاً نظمی که خداوند در کرات آسمانی، گردش روز و شب و... قرار داده که حکایت از بزرگی و عظمت خداوند باری تعالی است. خداوند در هر چیز تجلی یافته است و همه چیز از روی حساب و کتاب آفریده شده است. و همه چیز معلول تدبیر خداوند حکیم، مدیر و توانا است. وقتی خداوند در دستگاه پهناور خلقت خود نظم قرار دارد بنابراین انسانها هم باید در زندگی فردی و اجتماعی خویش نظم و تربیت و تدبیر را رعایت کنند.

به گفته روانشناسان: احتیاج به نظم و ترتیب، جز احتیاجات اساسی و روانی محسوب می‌گردد، رنگ و شکل خاصی به زندگی می‌دهد، افراد میل دارند زندگی فردی و جمعی خود را تحت نظم و قاعده مشخصی درآورند.‌

همه هزینه‌های هنگفتی که صرف قانون‌گذاری می‌شود، همه صرفاً به خاطر برقراری نظم در جامعه است. اسلام نیز به عنوان دین جامع و کامل به نظم و برنامه‌ریزی در زندگی اهمیت فراوان می‌دهد چرا که همه احکام اسلامی بر پایه نظم است.

در دنیای کنونی، با پیشرفته شدن و روی آوردن به کامپیوتر این نظم دقیقتر شده است. به طوریکه می‌توانیم بگوییم منظم زندگی کردن، جزء ضروریات زندگی است و مورد پسند عقل و دین است.

امیرالمومنان علی (ع) می‌فرماید: نظم و انضباط در روایات اسلامی نیز مورد تأکید قرار گرفته است به طوریکه حضرت علی (ع) در خطبه‌های نهج‌البلاغه فرزندان خود را به تقوای الهی و نظم در کارهایشان سفارش می‌کند.

نظم و انضباط و مدرسه سالم

آنچه که برای ما اهمیت دارد رابطه نظم و انضباط با مدرسه سالم است آیا می‌توان بین این دو ارتباط تنگاتنگی برقرار کرد. آنچه که علم ثابت کرده و مشاوران مرتب روی آن در مدارس تأکید دارند، برنامه‌ریزی است. حال آیا این برنامه‌ریزی به دانش‌آموزان با انضباط برمی‌گردد یا نه؟

برای اینکه مدرسه‌ای بانشاط داشته‌باشیم موارد زیر را در مورد انضباط رعایت کنیم:

 1- مدیر و معاون و معلمان مدرسه در همه کارهای مدرسه الگوی دانش‌آموزان باشند تا دانش‌آموزان الگوگیری کنند و دنیای فردا از دریچه روشنایی به سوی دانش‌آموزان باز شود.

2- اگر در مدرسه مسئولیت‌هایی به دانش‌آموزان سپرده شود و خود دانش‌آموزان مدرسه را با نظارت کادر مدرسه کنترل کنند. برای مثال شورای دانش‌آموزی مدرسه، معمولا بهترین دانش‌آموزان مدرسه را از نظر انضباطی تشکیل می‌دهند که توسط آراء دانش‌آموزان انتخاب می‌شوند و این دانش‌آموزان خیلی از کارهای اجرایی مدرسه را در کنار مدیر و معاون مدرسه انجام می‌دهند. باید سعی کنیم تمام دانش‌آموزان مدرسه را در کارها درگیر کنیم.

3- بررسی مشکلات دانش‌آموزان و همراهی ایشان در لحظات سخت زندگی.

4- هم صحبت شدن با دانش‌آموزان و خود را در کنار ایشان گذاشتن.

5- آشنایی با والدین دانش‌آموزان که در انضباط تأثیر بسزایی دارد.

در چنین مدرسه‌ای دانش‌آموزان از نظر پرورشی و تربیتی رشد خوبی خواهند کرد. چون نظم و انضباط همه کارهای مدرسه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و دانش‌آموزان وظیفه خود می‌دانند به موقع در صبحگاه، کلاس، نماز جماعت و... حاضر شوند یعنی از نظر دینی نیز دانش‌آموزان به تعالی می‌رسند.

در مدرسه سالم و شاد که بر پایه‌ انضباط است دانش‌آموزان خلاق و نوآور رشد می‌کنند و تفکر این دانش‌آموزان به طور کیفی است. به طوری که همیشه خدا را ناظر بر اعمال خود می‌دانند. دانش‌آموزان باانضباط، وقتی پا به اجتماع می‌گذارند، سریعا خود را با اجتماع هماهنگ می‌کنند و به دنبال اهداف از پیش تعیین شده خود می‌روند. در این مدرسه که نظم و انضباط حاکم است جریان‌ یاددهی - یادگیری هر روز بهبود می‌یابد و تعلیم و تربیت هیجانی و شوق‌انگیز می‌شود و مدرسه به سوی مدرسه‌ سالم سوق داده می‌شود.

رابطه نظم و انضباط با مسئولیت‌پذیری

اگر دانش‌آموزان در مدرسه نظم و انضباط را رعایت کنند نتیجه آن مسئولیت‌پذیری آنها خواهد بود. این دانش‌آموزان با رعایت حقوق تمامی افراد و برخوردهای منطقی با مخالفین و احترام متقابل، از عصاره بدست آمده از رعایت رفتار و عمل به آن در سطح مدرسه و بعد از آن پیاده کردن کاربردی‌تر در سطح اجتماع رفتار می‌کنند که می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات و کشمکشهای موجود در داخل اجتماعات انسانی باشد.

اگر به دانش‌آموزان بی‌انضباط و یا کم‌ فعال مدرسه مسئولیتی را بدهیم و اجازه دهیم آن را تجربه کنند قطعاً این دانش‌آموزان از نظر انضباطی بهبودی پیدا خواهند کرد فقط این کار مستلزم فرآیند آزمایش و خطاست.

این مسئولیت‌ها باید از کوچک شروع شود و پس از آنکه دانش‌آموز از خود قابلیت ایفای مسئولیت را نشان داد مسئولیت‌های مهم داده شود. دانش‌آموز، با احساس مسئولیت کردن، به بحث و تصمیم‌گیری و مشارکت در مدرسه می‌پردازد که باعث ایجاد مدرسه‌ای نتیجه‌بخش می‌شود و محیط بهتری را برای آموزش فراهم می‌کند.رابطه نظم و انضباط با مسئولیت‌پذیری، رابطه‌ای متقابل است.

آیا برقراری نظم و انضباط در مدرسه یک معضل است؟

بعضی‌ها بر این باورند که برقراری نظم و انضباط در مدارس امروزی با توجه به اجتماعی که در آن قرار داریم خیلی مشکل است. مدرسه‌ای که نتوان در آن نظم را برقرار کرد، طبق مباحث قبلی این مدرسه موفق نخواهد بود. نه دانش‌آموز درس خواهد خواند و نه نظم کلاس را رعایت خواهد کرد.

خیلی از معلمان مدارس ما از مشکل بی‌انضباطی زجر می‌کشند زیرا عاقبت بی‌انضباطی را درس نخواندن می‌دانند. انضباط و تعلیم و تربیت ارتباط خیلی نزدیکی دارند و بعضی دیگر از معلمان با مدیریت خوب کلاس، انضباط را یک معضل نمی‌دانند.

بعضی معلمان و معاونان بر این اعتقادند که برای برقراری نظم حتماً شیوه تشویق و تنبیه باید وجود داشته باشد و بعضی دیگر معتقدند برای دانش‌آموز باید محیطی فراهم آورد که در آن برای قدم گذاشتن در جاده‌ پیشرفت مورد حمایت قرار گیرد و موانع سر راهش هموار گردد. به نظر آنان دانش‌آموز انگیزه‌ درونی دارد بنابراین کافی است که این انگیزه پرورش یابد نه اینکه کنترل شود تا بتواند به بار بنشیند بنابراین طبق این نظریه، معلم که جهت دهنده است حرف اول را در پرورش نمی‌زند ولی به این معنی هم نیست که دانش‌آموز را به حال خود رها کنیم.

‌چگونه با دانش‌آموزان بی‌انضباط برخورد کنیم‌؟

سعی کنیم با دانش‌آموزان بی‌انضباط، آرام، خونسرد و حرفه‌ای برخورد کنیم. این نکته‌ خیلی مهمی است زیرا اگر مأمور پلیسی وسیله‌ نقلیه‌ ما را به خاطر رعایت نکردن قوانین رانندگی جریمه کند حق اجرای قانون انتظامی دولتی را دارد یعنی صدور برگه‌ جریمه، ولی حق تحقیر و رجزخوانی و سرزنش شما را ندارد. در مورد دانش‌آموزان بی‌انضباط هم عیناً همین است ما در حیطه وظایف خود حق اجرای برنامه انضباطی را داریم ولی نباید با فریاد زدن و حرکت انگشت، یا نگاه‌های تهدیدآمیز و یا تعابیر نیش‌دار و.... مورد بی‌انضباطی را به دانش‌آموز بگوییم. اگر برخورد ما با خونسردی و همراه با ریشه‌یابی باشد احتمال بیشتری دارد تا دانش‌آموز متوجه رفتارش شود زیرا ما می‌خواهیم با دانش‌آموزان تا پایان سال تحصیلی در مدرسه، با هم باشیم. اگر ما از دست دانش‌آموز، از حال طبیعی خود خارج شویم دیگر نمی‌توانیم به دانش‌آموز تسلط داشته باشیم. ما هنگام برخورد با دانش‌آموز بی‌انضباط باید آرام و خونسرد باشیم چرا که دانش‌آموزان از رفتار ما الگوگیری می‌کنند.‌

کم‌توجهی به دانش‌آموزان، به صورت ناتوانی در ادامه دادن یک تکلیف خاص آشکار می‌شود. دانش‌آموزانی هم در مدرسه هستند که معمولاً بیش‌فعال هستند که هم خانواده از دست چنین دانش‌آموزانی ناراضی است و هم مدرسه. این دانش‌آموزان در مدرسه، از دستورها اطاعت نمی‌کنند عملکردی تکانشی دارند و تحریک‌پذیر و خشن هستند. چون این دانش‌آموزان چنین مشکلاتی را دارند با هم سالان خود و خواهر و برادرشان مشکل دارند بعداً ممکن است در اجتماع دچار تنهایی و گوشه‌گیری شوند. این افراد از فعالیت‌هایی که نیازمند کاربرد نظم و انضباط مداوم و کوشش ذهنی و تقاضاهای سازمانی یا تمرکز حواس است، اجتناب کرده و یا بدشان می‌آید. این دانش‌آموزان در کلاس درس حواسشان به راحتی توسط محرک‌های ناآشکار منحرف می‌شود و در نتیجه هر محرک بی‌اهمیتی کار و فعالیت آنها را قطع کرده و باعث بی‌انضباطی در مدرسه می‌شوند.

برای ایجاد انضباط معلم باید خواسته‌های خود را با دانسته‌های دانش‌آموز هماهنگ کند و به اصلاح تجارب نادرست پرداخته و رفتارهای جدید ایجاد کند و تداوم در این رابطه اهمیت دارد. همچنین همکاران بدانند که دادن فرصت و مشاهده و تمرین رفتار مطلوب به دانش‌آموزان می‌تواند مؤثر باشد و رفتار صحیح را در عمل آموزش دهند.

دانش‌آموزان کادر مدرسه را، راهنمای اخلاقی خود می‌دانند و آنچه را که وی به عنوان نیک‌ و زشت می‌گوید می‌پذیرند. بنابراین رفتار معلم با عمل او باید یکسان باشد.

اصول حاکم بر ارزشيابي پيشرفت تحصيلي

مصوبه هفتصد و سيزدهمين جلسه شوراي عالي آموزش و پرورش

موضوع : اصول حاکم بر ارزشيابي پيشرفت تحصيلي


به منظور نظام بخشي به فعاليت هاي ارزشيابي پيشرفت تحصيلي دانش آموزان و با توجه به رويکردها و نگرش هاي نوين در تعليم و تربيت ، اصول زير تحت عنوان" اصول حاکم بر ارزشيابي پيشرفت تحصيلي" تعيين مي شود :
1- جدايي ناپذيري ارزشيابي از فرايند ياددهي – يادگيري
ارزشيابي دانش آموزان بايد به عنوان بخش جدايي ناپذير فرآيند ياددهي – يادگيري و نه به عنوان نقطه پاياني آن تلقي شود .
2- استفاده از نتايج ارزشيابي در بهبود فرايند ياددهي – يادگيري و اصلاح برنامه ها و روشها و هدف غايي ارزشيابي ، اصلاح و بهبود فرآيند ياددهي – يادگيري است و نتايج ارزشيابي ها بايد در اصلاح برنامه ها و روشها مورد استفاده قرار گيرد .
3- هماهنگي ميان هدف ها ، محتوا ، روش هاي ياددهي – يادگيري و فرآيند ارزشيابي
در ارزشيابي بايد تناسب و هماهنگي بين هدف ها ، محتوا و روش هاي ياددهي - يادگيري مربوط به هر درس مورد توجه قرار گيرد .
4- توجه به آمادگي دانش آموزان
در طراحي و اجراي انواع برنامه هاي ارزشيابي بايد به آمادگي هاي جسمي ، عقلي ، عاطفي و رواني دانش آموزان توجه شود .
5- توجه به رشد همه جانبه دانش آموزان
در ارزشيابي بايد به جنبه هاي مختلف رشد بدني ، عقلي ، عاطفي ، اجتماعي ، اخلاقي و حرکتي دانش آموزان توجه شود .
6- توجه همه جانبه به دانش ها ، نگرش ها و مهارتها
در ارزشيابي ، متناسب با محتواي آموزش و پرورش بايد به حيطه دانش ها ، نگرش ها و مهارت هاي دانش آموزان توجه شود .
7- توجه به ارزشيابي دانش آموز از يادگيري هاي خود ( خود ارزشيابي )
در ارزشيابي بايد شرايطي فراهم شود که دانش آموز نيز بتواند از يادگيريها و عملکردهاي خود و ديگر دانش آموزان ارزشيابي کند .
8- ارزشيابي از فعاليتهاي گروهي
در نظام ارزشيابي ، علاوه بر ارزشيابي فردي ، بايد از فعاليتهاي گروهي نيز ارزشيابي به عمل آيد .
9- توجه به فرآيندهاي فکري منتهي به توليد پاسخ
در ارزشيابي بايد علاوه بر پاسخ نهايي ، به فرآيندي که منجر به توليد پاسخ شده است توجه کرد .
10- تأکيد ببر نوآوري و خلاقيت
در ارزشيابي بايد با تأکيد بر ورش حل مسأله ، زمينه رشد و شکوفايي دانش آموزان را فراهم کرد .
11- تنوع روش ها و ابزارهاي اندازه گيري و سنجش پيشرفت تحصيلي
با توجه به اهداف ، ماهيت و نوع موارد ارزشيابي ، از انواع مختلف روش ها و ابزارهاي ارزشيابي ( مانند پرسشهاي شفاهي ، آزمون هاي عملي ، انواع پرسشهاي عيني و انشايي ، روش هاي مشاهده رفتار ، پوشه هاي مجموعه کار ، ارايه مقالات و طرح ها، گزارش مربوط به فعاليت هاي تحقيقاتي ، ارزشيابي عملکردي ، ارزشيابي مستمر ، انواع دست ساخته ها ، روش خودسنجي و .. ) استفاده مي َود .
12- استفاده از انواع ارزشيابي
در فرآيند ياددهي – يادگيري لازم است با توجه به هدف ها ، محتوا و روش هاي تدريس از انواع ارزشيابي ها ( از قبيل تشخيصي ، تکويني ، مجموعي ، هنجار مرجع، دروني ، بيروني ، ملي و ... ) استفاده شود .
13- استقلال مدرسه و معلم در فرآيند ارزشيابي
در فرآيند ارزشيابي بايد استقلال مدرسه و معلم در چارچوب سياستهاي کلي آموزش و پرورش حفظ شود .
14- اصل رعايت قواعد اخلاقي و انساني در ارزشيابي
به موجب اين اصل ، ارزشيابي بايد به گونه اي ساماندهي و اجرا شود که موجب خدشه دار شدن حقوق ، تعاملات انساني ، اعتماد به نفس و سلامت رواني دانش آموز يا معلم نگردد .
15- اصل توجه به تفاوت هاي فردي
در انجام ارزشيابي پيشرفت تحصيلي مي بايست به تفاوت هاي فردي دانش آموزان توجه شود .
16- ضرورت هماهنگي در تحقق اصول ارزشيابي
در به کارگيري اصول فوق الذکر بايد ميان سازمان ها ، مراکز ، ادارات ، واحدها و ساير بخش هاي مسئول ارزشيابي در مورد روشها ، ابزارها ، معيارها و برنامه هاي اندازه گيري و سنجش پيشرفت تحصيلي دانش آموزان ، تعهد و هماهنگي کامل وجود داشته باشد .

موضوع : اصول حاکم بر ارزشيابي پيشرفت تحصيلي در هفتصد و سيزدهمين جلسه شوراي عالي آموزش و پرورش به تصويب رسيد .

آنچه یک معاون آموزشی باید بداند

متانت و وقار معاون

معاونان و مربيان بايد در زمينه شغلي خود از ابهت هيبت برخوردار باشند و در پرتو اين ابهت شاگردان از او بهره خواهند گرفت بدون اينكه معاون به تنبيه كردن يا كم كردن نمره انظباط متوسل گردد .

معاون بايد از حركات غير منطقي خود داري ورزيده و از مزاح و شوخي هاي زياده از حد ، پرهيز نمايد زيرا اينگونه كارها حرمت و شكوه معاون را كاهش ميدهد البته منظور اين نيست كه معاون خود را ترش رو و اخمو نشان داده از دانش آموزان كناره گيري نمايد بلكه در عين مهرباني از عظمت روحي و معنوي خاصي بايد برخوردار باشد تا بر روي دانش آموزان اثر مثبت گذاشته آنان را از انجام  رفتارهاي سبك و بيهوده و امثال آن باز دارد

قول و تعهد معاون

يكي از اصول اخلاقي وفاي به قول و تعهد است. بدون ترديد همه ما انتظار داريم وقتي كسي به ما قول ميدهد مطابق تعهدش رفتار نمايد خواه اين فرد يك دانش آموز يا معلم يا معاون مدرسه باشد و اگر تخلف نمايد شديدا" ناراحت شده لاقل در دل ، او را توبيخ و ملامت كرده ودر نظرمان شخصيتش پايين خواهد آمد . بايد به خاطر داشته باشيم كه ديگران ، همين انتظارات را از ما دارند بنابراين اگر با كسي قول وقراري بستيم بايد مطابق رفتار كنيم .

معاون از نظر اينكه در محيط مدرسه با دانش آموزان در ارتباط است از سپردن تعهد و قول ناگزير است. از سوي ديگر از قول دادن صريح و مطلق بايد خود داري كرد

محبت ورزی

بي شك يكي از مهمترين خدماتي كه انسان هاي تربيت يافته به جامعه بشر كرده و مي كند ، تربيت و تهذيب آنهاست . اساس تربيت در اسلام محبت الهي است . محبت صفتي در نفس انسان است و به چيزي تعلق ميگيرد كه به اعتقاد او داراي خير و خوبي باشد . برخي گمان ميكنند بايد ديواري از ترس و وحشت بين مربي و متربي باشد تا تربيت ، جامه عمل بپوشد ، ولي غافل از اينكه اگر ترس بتواند به طور جزئي و محدود سر پوشي بر صفات ناهنجار بگذارد ، تا وقتي اين اثر است كه عامل ترس نيز موجود باشد ولي به محض برطرف شدن آن ، خو هاي زشت با قدرت بيشتر كه حاصل سركوبي و انباشته شدن آن است خود را نشان خواهد داد.

تجربه نشان داده ابراز محبت و احساس اطمينان و اعتماد حاصل از آن در امر تربيت بسيار موفق تر از عامل ترس بوده است . عده اي بر اين پندارند كه اظهار محبت به فرد مورد تربيت ، او را لوس و از خود راضي بار مي آورد و لذا نبايد با متربي با زبان دوستي حرف زد و با او خودماني شد در صورتي كه اين حالت ناشي از به كارگيري بي مورد محبت است نه از ابراز آن .

تربیت در پرتوی شخصیت

تربيت گذرگاههاي دشواري دارد ، تنها كساني ميتوانند از اين گذر گاهه عبور كنند كه داراي علم و تجربه و پختگي باشند . چه بسيارند افرادي كه به اسم تربيت بزرگترين زيانها را به كودكان ميآورند. بنابراين بايد هوشيار و دقيق بود و در پياده كردن برنامه هاي تربيتي ، اصول اساسي و اوليه را در مد نظر قرار داد . يكي از اصول اساسي تربيت ، حيثيت و شخصيت مربي است كه در همه ابعاد تربيتي اين اصل بايد محفوظ بماند .

اولين و اساسي ترين موضوعي كه بايد مورد توجه معلمان و مربيان قرار گيرد شخصيت دادن به كودكان و نوجوانان است . بنابراين معلمان و كاركنان مدرسه در اجراي برنامه هاي تربيتي اولين كاري كه بايد انجام دهند اين است كه شخصيت كودك را تثبيت نموده ، آنگاه به امور تربيتي بپردازند، چه با حفظ شخصيت كودك بهتر ميتوان دگرگوني هايي در كودك بوجود آورد .

تجربه نشان داده است كه هر آاه با كودكان خاطي برخورده شده ، در همان مراحل ابتدايي كودك دچار تاثر شده از كردار خود اظهار ندامت و پشيماني نموده به عذر خواهي پرداخته است . يكي از اشتباهات بزرگ مربيان اين است كه در مواردي كه كودكان دچار خطايي ميشوند ، مربيان به جاي حفظ حيثيت آنان ميكوشند آبروي آنان را بر باد داده از اين رهگذر جرم و گناه را بزرگ جلوه دهند غافل از اينكه عمل بد شاگرد غير از خود شاگرد راناديده ميگيرند و بزرگترين سرمايه معنوي او را يعني شخصيت او را از بين ميبرند


تبریک سال نوی 1392

بدینوسیله { سال نوی 1392  } را خدمت

کلیه همکاران عزیز تبریک عرض می نماییم .

پلیس مدرسه

 يكي ازآموزش هاي اساسي براي نو آموزان در دوره هاي پيش دبستاني و ابتدايي ، آموزش مهارت هايي است كه آنان با يادگيري آن مهارت ها بتوانند رفتاري مناسب در ارتباط با ايمني عبور و مرور در جاده ها و خيابان از خودنشان دهند . از آن جا كه آمارتصادفات ، به ويژه تصادفات عابرين و موتورسواران در كشور ما ، متأسفانه رتبه هاي اول را در دنيا دارد ، بايد چاره اي انديشيد و راه كارهايي مواجهه با آن را همراه با پرورش روحيه احترام به قانون ، نظم و انضباط ، حفظ سلامت و شناخت قوانين و مقررات و عمل به آن در محيط خانه ، مدرسه و جامعه آموزش داد . بديهي است كه اولين و مؤثر ترين گام آموزش ، بايد در دوره طفوليت و نوجواني و در خانواده برداشته شود . بنابراين اگر خانواده ها به سلامت و امنيت روحي و رواني فرزندان خود علاقه ند ند كه قطعا اين گونه است ، بايد در دوره پيش از دبستان و دوره ابتدايي به نكات زير توجه جدي داشته باشند :

اولاً با هدف شناخت وسايل نقليه و محل عبور و مرور و چگونگي استفاده از آن تهيه كتاب هاي نقاشي ، داستان و ....با موضوع ايمني را براي فرزندان خود مورد توجه جدي و مستمر قرار دهند .

ثانياً با پرورش ذوق هنري ، انجام كارهاي دستي و آموزش از طريق نوشتن ،‌ نقاشي كردن يا گفتن كودك و نوشتن بزرگ تر ها ، بستر آموزشي و آشنايي آنان را با وسايل نقليه و ايميني عبور و مرور فراهم كنند .

ثالثاً ضروري است والدين با قصد عملياتي كردن آموزش هاي ارائه شده از طريق كتاب به فرزندان خود ، در محل هايي خارج از خانه ، امكان كاربرد آن ها را فراهم نمايند تا عملاً فرايند آموزش هاي ايميني و نقاط قوت و ضعف به كارگيري آن ها توسط كودك ، براي والدين مشخص گردد و والدين محترم به صورت حضوري و چهره به چهره نسبت به آموزش و توسعه فرايند يادگيري و

 مهارت آموزي ايميني عبور و مرور اقدام كنند و با تشويق و ترغيب فرزندان ، مانع از وارد آمدن آسيب هاي بعدي به آنان در عبور از خيابان ، دوچرخه سواري  و بازي كودكانه و ...گردند .

بديهي است والديني كه خود در عمل ، تخلف و عدم رعايت قوانين را با رانندگي غير مجاز ، عبور از چراغ قرمز و ...به فرزندان آموزش داده اند . نمي توانند در آينده فرزندان خود را مكلف كنند كه در هنگام رانندگي ،موتورسواري ،‌ دوچرخه سواري و ..... بايد ها و نبايدهاي مورد انتظار را رعايت كنند .

بر اساس آمار موجود ، حوادث ، پس از بيماري هاي قبلي و عروقي ، دومين علت مرگ ومير را در كشور ما تشكيل ميدهند و در گروه سني زير 40 سال ، متأ سفانه اولين علت مرگ ومير به شمار مي آيند كه در اين ميان حوادث ترافيكي بيش از 71 % كل مرگ و مير ومرتبط با حوادث را تشكيل مي دهند ؟ هزينه هاي اقتصادي ناشي از حوادث ترافيكي در ايران بيش از 12 ميليارد دلار ، معادل هزار ميليارد تومان ، بر آورده شده است .

در سال 1384 بيش از 746/27 نفر فوت و بيش از 257/247 نفر مصدوم شده اند . لذا با توجه به توضيحات فوق فعاليت پليسهاي مدرسه در آموزشگاه لازم بنظر مي رسد و در اين راستا در اين آموزشگاه اقدامات ذيل صورت گرفته است .

1. انتخاب گذربان و پليسهاي مدرسه از ميان دانش آموزاني كه جثه قوي تري دارند و از لحاظ انضباطي و درسي هم بر جسته باشند .

2. معرفي آنان به كليه دانش آموزان سر صف .

3. توجيه و تبين وظايف پليسها ي مدرسه به دانش آموزان منتخب .

 4.  همكاري كادر آموزشي مدرسه با آنان در نحو بر گزاري وظايف پليسها .

5. توجيه و تفهيم به همكاران جهت همكاري با دانش آموزان منتخب .

6. يكربع به زنگ آخر ،‌دانش آموزان لباسهاي ( فرم ها ي مخصوص ) پليس مدرسه را تحويل مي گيرند و آماده در حياط مدرسه منتظر مانند .

7. اطلاع رساني از طريق پيامهاي كوتاه و طرح ها و نقاشي هاي مناسب در خصوص آموزش فرهنگ ترافيك .

8. شركت دانش آموزان در جلسه توجيهي پليسان مدرسه در سالن اجتماعات اداره ناحيه 5 .

9. استفاده از لوح فشرده ـ كتابها و مجموعه متنوع آموزشي مرتبط با راهنمايي  وآموزش فرهنگ ترافيك در ساعات غير درسي و فوق برنامه و زمان هاي مناسب .

10.    استفاده از كميته « كمك به رعايت مقرارت و اهداء انضباطي » شوراي دانش آموزي و مشاركت گسترده ي دانش آموزان در اين امر مهم .

11.    متأسفانه كارشناسان خبره زودتر ( اوايل مهر ماه ) به مدرسه بيايند بسيار مؤثر تر خواهد بود .

افتتاحیه


این وبلاگ برای این افتتاح گردیده است که معاونین آموزشی تجارب خود را در اختیار بقیه دوستان قرار دهند و با هم همفکری کنند .


امیدواریم که در این زمینه موفق باشیم .